22-400 Zamość
ul. Śląska 45 A
JAK BAWIĆ SIĘ Z DZIECKIEM W DOMU?
Zabawy rozwijające zmysł dotyku i motorykę małą:
Ćwiczenia w zakresie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni :
Poznawanie własnego ciała:
Ćwiczenia orientacji w przestrzeni:
Ćwiczenia percepcji wzrokowej, słuchowej i ruchowej :
Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo ruchową
Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową oraz koordynację słuchowo ruchową:
Metody pracy wykorzystywane na zajęciach z pedagogiem
ELEMENTY PEDAGOGIKI ZABAWY
Pedagogika zabawy wykorzystuje szeroki wachlarz metod i zabaw (rozluźniających, ruchowych, twórczych tj. taniec, śpiew, ruch, drama) pobudzających do aktywności, przeżyć, nawiązania kontaktu, współpracy, samoświadomości. Spontaniczna aktywność dziecka wyzwalana podczas zabawy, sprzyja zaspakajaniu przez dziecko jego naturalnych potrzeb rozwojowych, rozwiązywaniu jego aktualnych problemów życiowych, w twórczy i stosowny do wieku sposób. Zabawa stanowi ważny środek wspomagania rozwoju poznawczego dziecka i stanowi użyteczną formę terapii.
Wyróżniamy 6 kategorii zachowań zabawowych dziecka, które można podtrzymywać, wzmacniać lub wywoływać:
PROGRAM AKTYWNOŚCI CH. KNILLA
Program aktywności opiera się na poznaniu przez dziecko różnych rodzajów aktywności poprzez dostosowanie swoich ruchów do melodyczno-rytmicznego akompaniamentu. Aktywność ta może być realizowana na różny sposób, w zależności od specyficznych potrzeb dzieci i ich możliwości ruchowych.
Głównym założeniem terapii jest to, że dziecko, nawet najbardziej pasywne, można zachęcić do przejawiania własnej inicjatywy i aktywności.
Główne cele metody:
ELEMENTY METODY RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE
Głównym założeniem tej metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka oraz w terapii zaburzeń rozwoju.
Ćwiczenia kinestetyczne służą:
ZABAWY PALUSZKOWE
Metoda oparta o kontakt z ciałem. Dzięki niej dostarcza się dziecku doznań dotykowych, daje możliwość poznania własnego ciała, odczucia odrębności, nawiązania kontaktu z drugim człowiekiem.
ESTER COTTON (ZABAWY MANIPULACYJNE)
Metoda służy usprawnianiu czynności chwytno-manualnych ręki. Zabawy manipulacyjne dotyczą nie tylko samej sfery ruchowej, jak to sugeruje nazwa tych zabaw, ale obejmują też sferę poznawczą oraz emocjonalno-społeczną. Rozwijają spostrzeżenia, wyobrażenia, myślenie i mowę, uwagę i pamięć. Dziecko uczy się podczas zabaw manipulacyjnych przystosowywać swoje ruchy do przedmiotu. Aktywnie oddziaływać na te przedmioty, przekształcać je, zmieniając ich pozycję, wygląd, składać i rozkładać, badać ich kształt i budowę. Dzięki tym działaniom, poszerza się jego wiedza, a także jego doświadczenie i pomysłowość w szukaniu dróg dojścia do celu, często też w nowych, nieznanych mu dotąd warunkach
Główne cele to:
ELEMENTY TERAPII RĘKI
Terapia ręki polega na wykonywaniu i doskonaleniu różnych czynności manualnych, dostosowanych do wieku i zainteresowań dziecka.
Terapia ręki ma na celu:
Ćwiczenia zawsze dobierane są indywidualnie do potrzeb i sprawności każdego dziecka.
ELEMENTY SENSOPLASTYKI-
Sensoplastyka wpływa na optymalny rozwój całego organizmu. Stymulując receptory wpływamy na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej tym „łatwiej” nam się myśli, tym sprawniej przebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle, zarówno małego dziecka jak i osób dorosłych.
Sensoplastyka wpływa na stymulację wszystkich zmysłów:
Sensoplastyka wpływa również na wiele aspektów rozwoju dzieci:
Sensoplastyka to mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta ekologicznych barw. W pracy z dziećmi wpływamy na rozwój ich kreatywności oraz twórczego myślenia.
ZABAWY MATERIAŁAMI NIEUSTRUKTUROWANYMI
Rozwój zmysłu dotyku jest niezwykle istotny dla harmonijnego rozwoju psychoruchowego dziecka. Dotyk to jedno z pierwszych doznań doświadczanych przez człowieka po urodzeniu, we wczesnym okresie życia stanowi bardzo ważną formę kontaktu z otoczeniem, pomaga budować poczucie bezpieczeństwa, odgrywa dużą rolę w poznawaniu własnego ciała i świata zewnętrznego.
Stymulowanie rozwoju zmysłu dotyku odbywa się m.in. poprzez:
Zdjęcia z zajęć z pedagogiem - kliknij TUTAJ!
Misją Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego jest kształcenie, wychowanie oraz zapewnienie opieki dzieciom i młodzieży
z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem, dążenie do ich maksymalnej samodzielności.
22-400 Zamość
ul. Śląska 45 A