Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Autyzm

Praca z uczniami z autyzmem w naszym Ośrodku została zapoczątkowana w 2001 roku. 

Zajęcia lekcyjne odbywają się w klasach 2 - 4 osobowych w odpowiednio przygotowanych i przystosowanych salach lekcyjnych i rewalidacyjnych.

Nad terapią, edukacją i wychowaniem uczniów z autyzmem czuwa wykwalifikowana kadra pedagogiczna. W każdej klasie dodatkowo jest zatrudniona osoba na etacie pomocy nauczyciela.                                   

Praca z każdym z uczniów odbywa się według opracowanego przez zespół nauczycieli uczących w danej klasie Indywidualnego Programu  Edukacyjno – Terapeutycznego.

Zajęcia odbywają się według określonego schematu. Strukturalizacja zajęć ma na celu zwiększenie przewidywalności zdarzeń, co łączy się ze zwiększaniem poczucia bezpieczeństwa i pomaga w lepszym funkcjonowaniu uczniów. 
Edukacja obejmuje zajęcia: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające kreatywność, zajęcia rozwijające komunikowanie się, wychowanie fizyczne, religia. Uczniowie korzystają również z różnorodnych zajęć rewalidacyjnych wynikających z ich  potrzeb i zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

1

 

2

3

4

5

7

8

9

10

 

Kształcenie uczniów z autyzmem ma charakter spiralny tzn. do poszczególnych obszarów powraca się w każdym cyklu edukacji uwzględniając zasadę stopniowania trudności, rozszerzania  zakresu osiągnięć po to , aby uczniowie zdobyli maksymalna niezależność życiową, byli zaradni w zaspokajaniu swoich potrzeb życiowych, mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi członkami społeczeństwa.

W pierwszych latach nauki szkolnej dużą wagę przykłada się do usamodzielniania uczniów poprzez pracę w zakresie wykonywania podstawowych czynności samoobsługowych.

14

Specjaliści pracujący z uczniami z autyzmem stwarzają im takie warunki, by mogli oni poznawać zjawiska i pojęcia w środowisku naturalnym, podczas obserwacji oraz praktycznego działania.

Galeria zdjęć - kliknij TUTAJ!

W pracy z dziećmi wykorzystywane są różne formy i metody pracy między innymi:
-Stymulacje sensoryczne, które dostarczają dzieciom różnego rodzaju bodźców zmysłowych: dotykowych, czuciowych, smakowych, węchowych, słuchowych i wzrokowych.
-Elementy terapii behawioralnej, które wspomagają rozwijanie zachowań deficytowych oraz pomagają redukować zachowania niepożądane.
Metoda F. Affolter – metoda ta polega na czynnym wspomaganiu fizycznym ucznia. Odbywa się to przez kładzenie rąk terapeuty na grzbietowej stronie dłoni podopiecznego i lekkie ukierunkowanie ich na wykonanie czynności.
 -Metoda ośrodków pracy to nauczanie całościowe pozwalające na optymalny wszechstronny rozwój psychofizyczny dziecka.
-Elementy Metody kinezjologii edukacyjnej czyli gimnastyka mózgu, podstawą której jest ruch fizyczny, niezbędny do organizowania pracy mózgu i ciała.

-Programy Aktywności M. i Ch. Knillów, które rozwijają świadomość ciała i ułatwiają nawiązywanie kontaktów z dzieckiem 
-Elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne - założeniami tej metody jest rozwój dziecka poprzez ruch: świadomość własnego ciała i usprawnianie ruchowe, świadomość przestrzeni i działania w niej oraz poprzez dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązanie z nimi bliskiego kontaktu.

-Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, która sprzyja rozwojowi funkcji językowych, spostrzegawczości, motoryki dużej i małej oraz usprawnia czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego (czucia ruchu).

-Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki Batii Strauss, Metoda  Carla Orffa-metody te  integrują różne formy aktywności: słuchanie muzyki, grę na instrumentach, taniec i śpiew z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych.

Uczniowie z autyzmem na miarę swoich możliwości uczestniczą w szkolnych uroczystościach i imprezach okolicznościowych oraz konkursach plastycznych. A od dwóch latach w ramach obchodów Światowego Dnia Autyzmu „Poznaję. Staram się zrozumieć…” integrują się z uczniami innych szkół i przedszkoli przybliżając im tematykę autyzmu.

Galeria zdjęć - kliknij TUTAJ!

Ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka z autyzmem ma zachowanie ciągłości uczonych zachowań i technik szkolnych poprzez kontynuację pracy w domu. Nauczyciele ściśle współpracują z rodzicami uczniów. Współpraca ta dotyczy przede wszystkim ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych i obserwacji postępów dziecka. Każda nowa umiejętność wymaga częstych i długotrwałych ćwiczeń, natomiast systematyczność i konsekwencja postępowania pozwalają osiągnąć pozytywne efekty. 

Data dodania: 2022-04-04 17:01:18
Data edycji: 2024-08-24 07:49:44
Ilość wyświetleń: 1522

Nasi Partnerzy

Misją Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego jest kształcenie, wychowanie oraz zapewnienie opieki dzieciom i młodzieży
z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem, dążenie do ich maksymalnej samodzielności.

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej